Waarom Wettelen Dimitri Verhulst

dinsdag 17 december 20u
Leietheater - Grote Zaal
  • ticket 9
  • -26 7
  • kansentarief UiTPAS 1,8
Genre Film

Als Christine sterft duikt op de begrafenis tussen de bonte stoet van familieleden en vrienden de notaris op. In de wilsbeschikking staat dat ze in Wettelen met een traditionele begrafenisstoet wenst begraven te worden. Niemand kent het bestaan van het dorp en de consternatie bij haar man en kinderen is groot. Ze beginnen aan een lange tocht op zoek naar Wettelen. Onderweg komen oude intriges en vetes naar boven en wordt langzaam aan duidelijk waarom Christine daar begraven wil worden.

Het totaal onverwachte eindshot is zó mooi, zó verrassend, zó goed gevonden, dat iedereen – de personages, de toeschouwers, het vliegje op de muur van de bioscoopzaal, echt iederéén – plots muisstil wordt en de tranen in de ogen voelt prikken. - in Humo

Vindingrijke visuele details en gekke dialogen trokken ons aanvankelijk vlotjes mee in het bad. Waarom Wettelen is op zijn best wanneer de droogkomische, melancholische geest van Aki Kaurismäki en Roy Andersson erin rondwaart. Vaak hanteren Verhulst en director of photography Menno Mans de camera ook op dezelfde frontale, statische manier als voorgenoemde Scandinavische meesters. - in De Morgen

Dimitri Verhulst toont zich fan van David Lynch, de broertjes Coen en brengt zowaar een vleugje Bollywood naar klein Vlaanderen. - in Het Nieuwsblad