Hoe proberen we hogerop te geraken? In welke mate steunen we daarvoor op elkaar? Is hoogte het engste, of is het zoeken naar evenwicht nog spannender? In Beyond the Edge bewegen acht jongeren over een levensgrote installatie van ladders. Samen verkennen ze de uitersten en testen ze hoe ver ze elkaar kunnen brengen. Fysieke afhankelijkheid was nooit eerder zo spannend.
Na Exit (2022) en Glorious Bodies (2023) werkt circus- en dansmaker Piet Van Dycke voor het eerst samen met jongeren tussen 13 en 24 jaar.
Die ingesteldheid is ook een rode draad van het werk van Van Dycke. Veel minder dan de soloartieste honoreren, stelt hij de empathische groep centraal... Op Van Dyckes scène zie je geen schier perfecte supermensen. Maar je ziet faalbare mensen die dankzij de ander zichzelf overstijgen en durven in het diepe springen. - ★★★★ Els Van Steenberghe, Knack
Het geheel vormt een wonderlijk schouwspel. Het is een samenspel van mensen die laten zien wat je ook als groep kunt bereiken, in hoogte, in kunnen, in durf, in schoonheid. – in Theaterkrant
Juist bemoedigende blikken, zachte krachten en speelse acties zet Van Dycke in om het belang van onderling vertrouwen te onderstrepen. Solo ben je nergens, samen kom je verder. Jong geleerd, knap gedaan. — in De Volkskrant
Wat Van Dycke nu met deze 8 jongeren voor elkaar heeft gekregen is diep ontroerend en overdonderend goed tegelijk. In een voorstelling waarin de spelers verkennen wat je allemaal met ladders voor elkaar kunt krijgen, laten ze vooral ook dát zien: dingen voor elkaar doen. — in Cultuurpers
Een knap staaltje choreografenkunst, waaruit een grote verbeeldingskracht spreekt. — op Circusweb
"De spelers moeten het kader kennen en daarbinnen mogen ze spelen, letterlijk en figuurlijk hun vrijheid zoeken. Dat collectieve zoeken gaat heel erg gepaard met jong zijn. Daarin schuilt voor mij de kracht van deze voorstelling", vertelt Piet Van Dycke aan Het Belang van Limburg.