Een clusterfuck rollercoaster en één brok energie, Sean Bakers Gouden Palmwinnaar Anora is een meesterlijke toevoeging aan een oeuvre dat sekswerk destigmatiseert. De kans bestaat dat je dit tripje van een sassy sekswerker uit Brooklyn (en de steenrijke Russische oligarchszoon die haar inhuurt) niet snel van je krijgt afgeschud.
Anora, een flirterige sekswerker uit Brooklyn met het vetst mogelijke accent, en de Russische nepobaby eerste klas Vanya trouwen in Vegas tijdens een weekendje vol ketamine, nadat hij haar voor veel geld had voorgesteld om een weekje zijn vriendin te spelen. Een strak plan lijkt het niet, zeker niet wanneer Vanya’s razende ouders enkele boeven uitsturen om hun zoon de les te spellen. Uit deze chaos puurt Sean Beaker - die met films als Tangerine, The Florida Project en Red Rocket sekswerk van zijn stigma verlost - een kinetische screwball-tragikomedie die het midden houdt tussen Uncut Gems, Pretty Woman, een hitsige versie van Assepoester en - volgens de jury in Cannes, waar hij de Gouden Palm won - de klassiekers van Ernst Lubitsch en Howard Hawks. Actrice Mikey Madison (onthoud de naam!) ontbolstert helemaal onder de vleugels van een van Amerika’s beste regisseurs. (tekst van Film Fest Gent)
Een sprookje dat je hart beroert, en verscheurt. ★★★★ - in De Standaard
Is Anora de meest diepgravende Palme d'Or van de afgelopen jaren? Zeker niet. Maar met zijn onweerstaanbare hoofdpersonage, zijn humor en zijn sociale gevoeligheid blijft de zevende film van Sean Baker toch lang hangen. ★★★★ - in De Morgen